Metoder til at evaluere
Kildeskolen er en levende og omstillingsparat skole, som foretager den løbende evaluering på flere måder:
- Hver elev har en elevplan, som uge for uge beskriver det faglige fremskridt gennem årets pensum. Klasselærerne holder øje med om om den enkelte elev bevæger planmæssigt og tager sig af det, hvis det ikke er tilfældet. Elevplanen bruges desuden til at anerkende god indsats og ligger til grund for samtaler med forældre.
- 3-4 gange om året undersøger vi om eleverne selv er tilfredse med deres læring. De modtager et spørgeskema, hvori de markerer, om de er glade for, tilfredse, utilfredse eller meget utilfredse med deres fremskridt i hvert fag. Efter denne undersøgelse hjælper lærerne hver elev, der udtrykker utilfredshed.
- Eleverne i 8 og 9. klasse gennemfører hvert år to terminsprøver, som klarlægger indsatsområder.
- Vores forældrevalgte tilsynsførende besøger skolen to gange om året og skriver tilsynsrapporter, som anvendes af ledelsen, og som kan ses her på hjemmesiden.
- I slutningen af hvert skoleår gennemgår alle lærere elevernes fremskridt samt Fælles Mål for deres fag, hvorpå undervisningsplaner og elevplaner for det nye skoleår udformes.
- I slutningen af hvert skoleår formulerer og udgiver skoleledelsen også en skrivelse, kaldet Årets Evaluering, som beskriver hovedtrækkene i det kommende års indsatsområder.
Løbende evaluering og tiltag
Generel note 3/7-2025
I løbet af skoleåret har vi arbejdet ud fra Årets Evaluering på mange fronter og har fastholdt udviklingen med en del dansklærermøder og matematematiklærermøder.
At brugen af checksheets giver mulighed for læring i eget tempo og betydelig bedre forståelse af basismateriale, er der ingen tvivl om – men disse skal fortsat (og gerne i større grad) samordnes med fællesaktiviteter i og udenfor huset. Den praktiske anvendelse og oplevelser får klart teorien til at falde bedre på plads.
Derfor har vi i løbet af året afholdt lejrskoler i alle klasser, haft alle klasser til forestillinger i Det Kongelige Teater, besøgt Folketinget og deltaget i Politiker for en dag, haft temadag om Grundloven, besøgt kunstmuseer og Nationalmusseet, afholdt Temauger, praktikuge for 8., involveret klasser i planlægning og afvikling af Sommer- og Julefest og meget andet.
2025
Juli 2025 - Systematisering af matematik materialet er afsluttet.
April 2025 – Gennemgang af samtlige elevplaner for at finde og fjerne punkter der er irrelevante. Projekt afsluttet, og planerne er nu mere brugbare til at se elevernes progression gennem hvert fags pensum.
Marts 2025 - Systematisering af undervisningen i basis matematik – 32 matematiske værktøjer - igangsat
Februar 2025 - Udvikling af materiale om læringsmetoden – fokus på anvendelse ved eksaminering – projekt afsluttet.
Februar 2025 - Alle elever har udfyldt skemaer om deres eget syn på fremgang i hvert fag efterfulgt af læreres individuelle hjælp, hvor der var behov.
Februar 2025 - Udvikling af materiale til lærere om læringsmetoden afsluttet.
Januar 2025 – Øveprøver i 8. klasse.
Januar 2025 - Terminsprøver i 9. klasse
24/25 i klasserne:
4. klasse: I dansk gjorde vi den erfaring, at det er vigtigt at eleverne får begreberne i grammatik godt på plads, inden de springer rundt i forskellige opgaver. Ofte er emnerne i de færdigkøbte engangsbøger meget blandede, hvor der springes rundt i de forskellige ordklasser. Vi gik over til Graff grammatik, hvor der arbejdes med en ordklasse ad gangen og hvor nøgleordene bliver klaret op. Eleverne blev til sidst glade for grammatik og langt bedre til at stave.
5. klasse: Engelsk undervisningen fungerede ikke optimalt i starten af året. Der blev fundet nyt materiale og lavet arbejdsark til det. Herefter kunne de meget bedre forstå og bruge materialet.
6. klasse: Eleverne skulle gennemgå 5. klasses engelsk grammatikforløb, som også dækker 6. klasse. Nogle elever blev færdige med det, andre skal færdiggøre det i starten af 7. klasse.
7. klasse: Det viser sig at tilbuddet om morgencafé fungerer godt – forsøget fortsættes.
9. klasse: I matematik, var der elever som ikke rykkede. Dette blev meget tydeligt omkring jul. Læreren indførte ekstra morgenlektiecafé 3 dage om ugen, så eleverne fik mere en til en undervisning. Det rykkede nogle af dem. Der skal arbejdes videre på formen, så den er mere effektiv.
En stor udfordring udgøres dog af de elever, som ankommer sent til skolen med betydelige faglige svagheder i fagene.
Det nye skoleår er planlagt at starte med testning for at klargøre indsatsområder i en række fag.
2024
November 2024 - Udvikling af materiale om engelsk grammatik afsluttet
Oktober 2024 – Terminsprøver 9. klasse.
September 2024 – Alle elever har udfyldt skemaer om deres eget syn på fremgang i hvert fag efterfulgt af læreres individuelle hjælp, hvor der var behov.
August 2024 – Formulering og udgivelse af Årets evaluering som rettesnor for det kommende års tiltag.
Udvidet samarbejde vedrørende testning af nye elever samt udarbejdelse af studieprogrammer.
Efter slutning af skoleåret 23-24 (juli, sommerferien) – alle lærere gennemgik Fællesmål og årets resultater, alle undervisningsplaner ajourførte, fagplaner og elevplaner ajourførtes.
Juni
H&D området udvides med bedre faciliteter
Januar
Vi udvider arbejdet med elevers trivsel og udvikling af afdeling for en-til-en undervisning
2023
November
Faglig undersøgelse gennemført og elevers faglige huller afhjulpet.
Oktober
Idrætslærer deltager i kursus om svømning.
HD lærer deltager i kursus om sit fag.
Elevrådet inddrages i undersøgelse af indretning af skolegård - alle elever får spørgeskema.
September
Matematiklærerne indleder samarbejde om at styrke 6. klasses materiale.
August
Intern uddannelse af og sparring med ledelse (skoleleder og viceskoleleder) fortsætter med gode resultater.
Intern uddannelse af og sparring med nyansatte lærere (2022 og 2023) fortsætter med gode resultater.
Faglig undersøgelse gennemført og elevers faglige huller afhjulpet.
Maj
Tidligere dansklærer fra udskolingen genasat til start 1/8
2022
Resten af 2022
Intern uddannelse af og sparring nyansatte fortsætter.
August
Vi har igangsat en grundig gennemgang af undervisningsmaterialer og metodik i fagene H&D, Fysik/kemi, Geografi, samfundsfag og tysk
Målet er med denne udvikling er at gøre al materialet mere udfordrende for eleverne.
Der udvikles fortsat på materialet i matematik og dansk.022
Efter undersøgelse af undervisningsmiljøet på skolen fandt vi 6 områder, der skal arbejdes mere med.
Det første handler om ro i klasserne.
Med elevrådets hjælp blev emnet taget op i hver klasse, som herefter skrev deres egne regler for håndtering. Ideen er at eleverne selv skal tage ejerskab af problematikken og selv udforme tiltag.
Projektet er gennemført - men er nok et , vi skal gentage på et senere tidspunkt.
Maj
Der er ansat tre lærere, som starter per 1/8 - intern uddannelse sparring er iværksat
Marts
Med få undervisningsdage tilbage før afgangsprøverne, deltager elever fra 9. klasse i ekstra matematikundervisning i to dage i vinterferien.
Februar
Undersøgelse af elevernes tilfredshed med personlige fremskridt i hvert fag er gennemført før vinterferien. Der er 40 elever som skal interviewes og hjælpes med specifikke faglige vanskeligheder. Projektet fortsætter lige efter vinterferien.
Efter gennemgang af undervisningen i geografi er der udarbejdet nye materialer og en ny revideret undervisningsplan. Planen er godkendt af ledelsen og ligge her på hjemmesiden.
Januar
Der er ansat 1 lærer til øjeblikkelig start - intern uddannelse og sparring igangsat.
Kommende ledelse (skoleleder og viceskoleleder) udpeget - intern uddannelse og sparring iværksat
Efter gennemgang af undervisningen i biologi er der udarbejdet nye materialer og en ny revideret undervisningsplan. Planen er godkendt af ledelsen og ligge her på hjemmesiden.
