Du kan hente brochurer og ventelisteformular om skolen her:
I starten af 1985 mødtes nogle forældre for at oprette en skole, der kunne give en anderledes undervisning end den, der blev tilbudt i folkeskolen.
Først og fremmest ønskede forældrene, at undervisningen skulle indrettes efter hvert barns læringshastighed og ikke efter en klasses gennemsnit. Den hurtige elev måtte ikke bremses, og den langsomme skulle have let adgang til hjælp.
Undervisningen skulle også være et tilbud til alle familier uanset religiøst eller politisk tilhørsforhold, da skolens omdrejningspunkt var faglig dygtighed og ikke tro eller overbevisning.
Endelig ønskede forældrene, at børnene skulle udfordres i fælles aktiviteter for at styrke deres sociale færdigheder.
Med disse grundtanker kom skolens aktiviteter til at bygge på tidens gældende pensumbeskrivelser samt L. Ron Hubbards læringsmetode, som lægger vægt på fordomsfri og grundig undersøgelse med henblik på anvendelse.
Den første grundpille i læringsmetoden er, at der tages hensyn til hver elevs ønske om læring. Uddannelse skal bygge på elevens ønske om at vide og kunne mere.
Den anden er behovet for den faktiske genstand, som eleven lærer om. Elevens forståelse af lys bliver bedre med fysikforsøg, mens informationer om Afrika må understøttes af billeder og film.
Den tredje er at al læring sker trinvis. Hvis et trin udføres ordentligt, åbner det for de følgende. For eksempel er forudsætningen for en afslappet holdning til brøker, at eleven kan sine gangetabeller.
Den fjerde grundpille er opklaring af ord. Et misforstået ord fordrejer meningen af noget sagt eller skrevet og efterlader eleven med en fornemmelse af, at emnet er svært eller umuligt at forstå. Her ligger hovedkilden til elever, der ikke kan forstå et emne eller giver op.
Se videoen herunder.
Forældrekredsen ansatte fire lærere til at undervise de 45 elever. Sommerferien gik med at indrette lokaler i en nedlagt lakridsfabrik og med at finde eller skrive materiale, der gjorde den individuelle undervisning mulig.
Og hermed var Kildeskolen en realitet den 12. august 1985.
Da flere forældre, som ikke kendte læringsmetoden, blev opmærksomme på skolens miljø og børnenes læringsglæde, voksede elevtallet til et niveau, hvor det blev nødvendigt at finde større lokaler. Først satte skolelederen sit udhus – udstyret med kakkelovn – til rådighed, og i 1991 flyttede undervisningen til en større villa på Roskildevej i Valby. Efter en tid med skurvogne i skolegården gik turen i 2004 til skolens nuværende adresse på Høffdingsvej 14 i Valby.
Skolen har nu 170 elever, der undervises af 20 lærere på ét spor fra 0. til 9. med højst 20 elever i hver klasse. Desuden tilbydes et ekstra år i 10. klasse, når der er behov.
Selvom skolen i dag er langt større og faciliteterne flere, er målsætningen den samme som i 1985: Vi ønsker fortsat at give eleverne en læringsglæde som fundament for tilværelsen.
Ved udgangen af 9. eller 10. klasse aflægger eleverne folkeskolens afgangsprøver (FP9). Skolen er fritaget for at afholde eksamen i faget kristendomskundskab.
Skolen får statstilskud og følger Undervisningsministeriets Lov om Friskoler samt Undervisningsministeriets pensumbeskrivelser, der er beskrevet i Forenklede Fællesmål.
Skolens ledelse består af en forældrevalgt bestyrelse og den daglige drift forestås af skoleleder og viceskoleleder.
Skolen har licens til at anvende L. Ron Hubbards læringsmetode hos Applied Scholastics (Anvendt Studium), som er en international organisation med det formål at forbedre uddannelse verden over. Se UNESCO brev fra Bertil Persson, ThD, FRSA
Eleverne stifter bekendtskab med læringsmetoden på kurset Lær Hvordan Man Lærer i 4. eller 5. klasse.
Skolen er medlem af Dansk Friskoleforening, som yder råd og vejledning til friskoler.
Støtteforening
Ved Kildeskolens start i 1985 oprettede forældrene en støtteforening, hvis formål er at hjælpe skolen økonomisk i forskellige målrettede aktiviteter.
Støtteforeningen har givet væsentlige bidrag til lejrskoler, istandsættelse af klasselokaler, indretning af legeplads samt it-lokale.
Støtteforeningen står for to faste, årlige arrangementer: Julefest og Sommerfest.
Medlemskab af Støtteforeningen koster årligt 250 kr. for forældrepar og 150 kr. for enlige. Bedsteforældre, tidligere elever og alle andre, der er knyttet til skolen, kan også være medlemmer af Støtteforeningen.
Medlemmer kan foreslå nye tiltag og aktivt tage del i de forskellige arrangementer.
Stoffri skole
Stoffer hæmmer både læringsevne og livskvalitet. Derfor sørger skolen for, at eleverne informeres om de konsekvenser, der er forbundet med indtagelse af alkohol og narkotika. Skolen arrangerer foredrag om emnet for elever i 7. til 10. klasse.
Vi underviser ikke elever, som indtager stoffer.
Mobbepolitik
Skolen accepterer ikke mobning og har en meget klar mobbepolitik.
Formålet med skolens mobbepolitik er at skabe trygge omgivelser, hvor eleverne kan udtrykke sig frit og hvor deres læringsevne, kreative evner og talenter kan komme til udtryk bedst muligt.
Skole-hjem-samarbejde
Vi har et tæt skole-hjem-samarbejde.
Klasselærere og ledelse kan til enhver tid kontaktes direkte, og forældre bliver løbende informeret om elevens fremskridt og eventuelle udfordringer.
Ved indmeldelse informeres alle forældre skriftligt om deres del af samarbejdet.
Studiemetode og forældre
Hvert år tilbyder skolen et Lær Hvordan Man Lærer kursus til forældrene, så de bedre kan støtte deres børn med hjemmearbejdet. Det viser sig, at forældrene selv bruger kurset med gode resultater!
Kurset afholdes after aftale med forældrene.
Kontakt Niels Bergstedt, hvis I ønsker at deltage - familie, venner og bekendte er også velkomne til at deltage.
Kurset er gratis, bogen koster 198 kr.
Sommerskole
I de første 3 uger af sommerferien afholder vi Sommerskole tirsdag, onsdag og torsdag mellem 10:00 og 14:00.
Her kan eleverne arbejde intensivt med ét eller flere fag. Tilbuddet er gratis, men tilmelding er påkrævet.
Lejrskole og studieture
Hvert år tager klasserne på en årlig lejrskole. Ind i mellem slår to eller tre klasser sig sammen, mens nogle klasser vælger at tage af sted alene. Lejrskolen har altid relation til årets pensum.
Afgangsklasserne tager ofte på studietur til en storby: Berlin, Dublin, Prag, Edinburgh og London har været blandt rejsemålene.
Der er ikke faste priser for turene, da det afhænger af den enkelte klasses planlægning og rejsemål.
Nærmere information om tid, sted, pris og andre praktiske oplysninger vil blive givet på det første forældremøde i starten af skoleåret.
Deltagelse er obligatorisk og skriftlig tilmelding er påkrævet.
Idræt
Faget idræt er obligatorisk - også når det drejer om svømning.