Kildeskolens tilsynsførende er Annette Kastrup Pedersen, Søgade 8A, 4180, Sorø.
Alle erklæringer afgives til STUK, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og findes på Tilsynsporetalen.
Skoleåret 2023-2024
TILSYNSERKLÆRING SKOLEÅRET 2023-2024
Skoleåret 2022-2023
TILSYNSERKÆRING SKOLEÅRET 2022-2023
Skoleåret 2021-2022
TILSYNSERKLÆRING SKOLEÅRET 2021-2022
Skoleåret 2020-2021
2. juli 2021
Jeg besøgte Kildeskolen 18.11 2020, 3.2, 28.4 og 1.6 2021
Skoleleder, viceskoleleder og lærere talte jeg med. En del af lærerne interviewede jeg foruden at overvære undervisningen i 15 klassetimer.
Jeg konkluderer, at skolens samlede undervisningstilbud ud fra min helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Måden lærerne talte til pigerne og drengene på, i dialogen og sammen med elevrådet, gjorde mig vis på, at skolen forbereder eleverne til at ”leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre”.
Skulle jeg i få ord give et helhedsindtryk af oplevelsen, så var det roen i klasserne, engagerede lærere og glade elever.
René Steffensen
tilsynsførende
Seminarieuddannet lærer og læsepædagog
TILSYNESERKLÆRING SKOLEÅRET 2020-2021
Skoleåret 2019-2020
3. juli 2020
Rapport fra den tilsynsførende for Kildeskolen i Valby
Kildeskolen blev besøgt den 5/5, 19/5, 26/5 og den 28/5 i Coronaens tegn.
Jeg havde gode samtaler med mange lærere, viceskoleinspektøren og lederen. Dertil fulgte jeg undervisningen i dansk, matematik, engelsk og musik i syv klasser. Undervisningsmaterialer blev gransket og undervisningsplaner studeret.
Jeg kan bekræfte, at skolens samlede undervisningstilbud ud fra min helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Ligeledes at Kildeskolen ”forbereder eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre”.
I min rapport til Undervisningsministeriet kunne jeg sammenfatte:
”Helhedsindtrykket er en skole med engagerede lærere og tilfredse elever, der er i skolen for at lære noget. Skoleledelsen virker ligeledes engageret.”
René Steffensen
Tilsynsførende
Seminarieuddannet lærer og læsepædagog
Her kan du læse den tilsynserklæring, som tilsynsførende René Steffensen har afgivet til STUK:
TILSYNSERKLÆRING SKOLEÅRET 2019-2020
Note: På grund af corona-krisen bygger tilsynserkæringen på observationer af nødundervisning.
Skoleåret 2018-2019
Tilsynserklæring maj 2019
René Steffensen
Fragariavej 1
2900 Hellerup
Tlf.: 51359052
Mit anmeldte og uanmeldte besøg på skolen viste mig en velfungerende skole, der bestemt lever op til folkeskolens mål, observeret i undervisningens indhold og materialer.
De besøgte lærere var engagerede og gode rollemodeller. Lærernes respekt for eleverne var slående, og elevernes kendskab til menneskerettigheder og gode muligheder for at blive lyttet til, tegner til en god demokratisk udvikling.
Jeg er altid meget obs på elevernes interesseniveau over for undervisningen og jeg må sige, at dette er meget tilfredsstillende.
Der var et godt engagement med det omkringliggende samfund, både med offentlige og private aktører, og eleverne præsenteres for mange forskellige værdier og synspunkter.
Eleverne lærer også, hvordan man lærer, og ordbøger bruges flittigt.
Frikvartererne udviste harmoni.
De gør det godt på Kildeskolen.
Her kan du læse den tilsynserklæring, som tilsynsførende René Steffensen har afgivet til STUK:
TILSYNSERKLÆRING SKOLEÅRET 2018-2019
Skoleåret 2017-2018
Tilsynserklæring 30. maj 2018
René Steffensen
Fragariavej 1
2900 Hellerup
Tlf.: 51359052
Jeg besøgte Kildeskolen fire gange, 10/4, 30/4, 25/5 og 30/5; to anmeldte og to uanmeldte besøg.
Alle klasser fra 0. – 9. på nær en blev besøgt, de fleste flere gange, og jeg fik et rigtig godt indtryk af undervisningen og dens materialer i dansk, matematik, engelsk og musik. Skolens samlede undervisning er ud fra en helhedsvurdering meget tilfredsstillende.
Lærerengagementet, elevernes ditto og koncentrationen i timerne understreger dette.
Elevernes standpunkter afspejler sig i, at ca. 85% af dem går videre til gymnasiet.
Undervisningssproget er dansk.
Skolen modtager ingen donationer.
Jeg talte med skolelederen om den demokratiske dannelse. Jeg fik at vide, at der lyttes til elevråd, og hvad dette måtte have at sige, også om deres undervisere. Eleverne besøger Folketinget, og dette bakkes op af, at der afholdes valg på skolen. Dette ledsages af besøgende ungdomspolitikere, der orienterer om deres forskellige, politiske ståsteder – i denne forbindelse imponerede det mig, når jeg så eleverne samarbejde i større eller mindre grupper, uforstyrrede og harmoniske.
Mht. til miljøbevidsthed: det er 7. gang, at skolen modtager ”det grønne flag”.
Musiklæreren viste mig repertoiret over sungne sange, hvoraf mange var ”gode danske sange”, som ikke alene blev sunget, men virkeligt forstået efter en grundig gennemgang af ”de svære ord”. Fredag kl. 9 er der hver uge morgensang for alle elever.
Angående grundlæggende friheds- og menneskerettigheder arbejdes der skemamæssigt forholdsvis meget med disse og med "workshops", hvor eleverne selv skal være aktive inden for emnet.
Jeg fik en god snak med elevrådsformanden, der godt nok gerne så, at der blev brugt flere penge på elevernes sociale velfærd, men også fortalte om projekter, som elevrådet var kommet igennem med.
Jeg lavede en lille stikprøve blandt pigerne og ingen af de adspurgte syntes, der forskel-behandledes.
Med skolelederen så jeg skolens egen-evalueringer og opfølgning på disse, og dette var meget tilfredsstillende. Skolelederen havde kreeret et imponerende analyseværktøj til at måle elev-tilfredsheden, med hvilket han både kunne hjælpe den enkelte elev, men også læreren.
Skulle jeg med få ord sige, hvilket indtryk der blev hængende efter besøgene, så er det ”interesse og ofte dyb koncentration". Det er med stor fornøjelse, at jeg afgiver denne erklæring.
Her kan du læse den tilsynserklæring, som tilsynsførende René Steffensen har afgivet til STUK:
TILSYNSERKLÆRING SKOLEÅRET 2017-2018
Skoleåret 2016-2017
Tilsynserklæring 18. juni 2017
René Steffensen
Fragariavej 1
2900 Hellerup
Tlf.: 51359052
Skolen blev aflagt besøg 20. januar 2017, hvor jeg talte med skoleledelsen og bestyrelsesformanden om demokrati og menneskerettigheder. Det var meget tilfredsstillende. Det er tydeligt, at eleverne bliver hørt og bliver ofte spurgt om, hvordan det går.
Den anvendte studiemetode lægger op til, at eleverne selv danner sig en mening om stoffet. Alt dette gav mig i øvrigt inspiration til at overvære et elevrådsmøde. Det var absolut positivt. Ligeledes når undervisningen i 2. klasse kom ind på ”fake news” og de store klasser fordybede sig i de politiske partiers meninger og valg i det hele taget.
Den 20. januar fulgte jeg også undervisningen i 4. klasse i matematik og fysik i 9. klasse.
Den 23. marts overværede jeg undervisning i 8. klasse i dansk, og 10. klasse i matematik. Derefter 4. klasse i matematik, 2. klasse i dansk og 0. klasse.
Elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk var meget tilfredsstillende. Alene det, at 85% går videre til gymnasiet borger for en god undervisning.
Skolens samlede undervisning står ud fra en helhedsvurdering absolut mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Undervisningssproget er dansk.
Skolen modtog ingen donationer.
I mange fag var der en meget høj arbejdsmoral og eleverne bemærkede ofte knapt min tilstedeværelse.
Det har været en fornøjelse at mærke den gode stemning på skolen.
Skoleåret 2015-2016
Tilsynsrapport 2 (1. april 2016)
Skolen fik som nævnt i seneste rapport Københavns Kommunes "Grønne flag" som anerkendelse af arbejdet med at gøre eleverne miljøbevidste. Den anerkendelse bør naturligvis give sig udslag i dagligdagen på skolen, så miljøbevidsthed bliver en naturlig del af elevernes arbejde. P.t. satser man primært på 3. til 6. klasse, der arbejder med vand- og el-forbrug og med affaldssortering. Det er rigtig fint, at skolen på den måde prøver at gøre børnene bevidste om fremtiden, og jeg kan kun opfordre på det kraftigste til, at alle klasser får fokus på det daglige miljøarbejde.
Af andre fællesprojekter kan nævnes projekt "Hele verden i skole", som ngo´en Ibis står for. Skolen er aktivt med her, og sidste år vandt man oven i købet konkurrencen om at sælge flest lodsedler. Det er fint på den måde at give eleverne en bevidsthed om u-landsforhold og andre børns levevilkår.
Under mit besøg diskuterede vi desuden mobil-politik, andelen af to-sprogende elever, personalepolitik samt søgningen til næste års børnehaveklasse og til 10. klasse. Jeg overværede undervisningen i 7. klasse (tværfagligt projekt), 8. klasse (matematik), 9. klasse (fysik) og 10. klasse (engelsk).
Lise Thorsen, Tilsynsførende
Tilsynsrapport 1 (6. november 2015)
Skolen har for femte år i træk fået Københavns Kommunes "Grønne flag" i anerkendelse af arbejdet med at gøre eleverne bevidste om forskellige aspekter af arbejdet for miljøet. Dette år har der været fokus på bæredygtig produktion, andre år på eksempelvis vand- og el-spild. Det er et meget fint og grundigt arbejde, eleverne har lavet, men kunsten består naturligvis i at få det formidlet ud til alle klasser, så miljøbevidstheden bliver en helt naturlig del af hverdagen, uanset klassetrin.
En mere kulturelt tiltag har været programmet "indtryk-udtryk", som giver eleverne mulighed for at danne sig indtryk f.eks. ved ture ud af huset – indtryk, som de derefter har skullet formidle gennem kunstneriske udtryk. En god idé at træne eleverne i at bruge den side af sig selv.
Under mit besøg har jeg diskuteret emner som lærernes arbejdsmiljø, sprogpolitik og andelen af tosprogede børn.
Under mit besøg overværede jeg desuden undervisningen i 0., 1., 2., 5. og 7. klasse og har ingen bemærkninger til den.
Lise Thorsen, Tilsynsførende
Skoleåret 2014-2015
Tilsynsrapport 2 (10. april 2015)
Skolen har forberedt sig til det kommende Folketingsvalg ved lade 7. til 10. klasse deltage i dette års såkaldte skolevalg, som skulle give eleverne et direkte indblik i den demokratiske proces. Selve valget skal efter min mening følges tæt i samme klasser, fordi det er så vigtigt, at eleverne får en demokratisk bevidsthed.
Arbejdet med karakterniveauet i mundtlig dansk (beskrevet i foregående tilsynsrapport) er fortsat, med fokus på "almindelige" ord og begreber. Altså ganske enkelt hvad de betyder. Mange elever læser generelt ikke nok, og derfor skal der fokus på ordforrådet. Det gør man bl.a. ved den nye læringstid, som er den mere praktiske del af skoledagen, sat i gang af skolereformen.
Der er og skal være et fortsat fokus på miljøet på alle klassetrin, f.eks. med affaldssortering i alle klasser. Skolen har for fjerde år i træk fået kommunens "grønne flag" for sin indsats. Den håber jeg, man vil blive ved med at opretholde i skolens fysiske miljø – men også i undervisningen generelt.
Under mit besøg overværede jeg undervisningen i fysik i 9. klasse, matematik i 8. klasse, dansk i 6. klasse og engelsk i 7. klasse.
Lise Thorsen, Tilsynsførende
Tilsynsrapport 1 (3. oktober 2014)
Under mit besøg blev jeg opdateret om de seneste tiltag for eleverne: f.eks. projekt "venskabs-venner", som betyder, at man som ny elev får en ældre som en slags støtteperson. Det har før været gældende på Kildeskolen, og nu er det så op til det nye elevråd, om man vil genindføre det. En udmærket idé, synes jeg, fordi den både skaber tryghed hos den ene elev og ansvarlighed hos den anden. I hvert fald når den fungerer optimalt. Lidt i samme boldgade har skolen i øvrigt haft temauge om "gode manerer", både nu og set i et historisk perspektiv.
Desuden har skolen haft lokalområdet som tema for 3. 4. klasse i natur og teknik bl.a. med fokus på Valbys historie og biologi.
Skolens karaktergennemsnit for afgangsklasserne ligger udmærket sammenlignet med andre skolers. Dog er faget "mundtlig dansk" dykket en smule, så det nu ligger lige under gennemsnittet efter i årevis at have ligget over. Der vil derfor være fokus på elevernes færdigheder i.f.t. at kunne forklare og fortolke de forskellige litterære genrer.
Skolereformen betyder, ud over flere timer, også en del ombygning på skolen, f.eks. et egentligt arbejdsrum til lærerne. Det er ikke færdigt endnu, men på vej.
Under mit besøg overværede jeg undervisningen i 0., 1. og 2. klasse.
Lise Thorsen, tilsynsførende
Skoleåret 2013-2014
Tilsynsrapport 2 (22.april 2014)
En del af skolens arbejde har været koncentreret om indførslen af den kommende skolereform. En reform, der betyder, at eleverne skal have flere timer i skolen og færre i SFO´en. Reformen træder i kraft efter sommerferien og medfører besparelser på SFO-området. Til gengæld vil der blive mere brug for lærerkræfterne, som samtidig er udfordret af en barselsorlov og andet, mindre fravær.
Jeg understregede, at de lærerkræfter, der sættes ind i stedet for den faste lærer, naturligvis bør være fuldt kvalificerede til at påtage sig opgaven.
I lærernes arbejdstidsaftale ligger en time-buffer, som betyder, at de kan pålægges at påtage sig mere undervisning, og derfor vil de manglende timer indtil videre blive dækket ind af skolens egne lærere plus en enkelt tilkaldevikar.
Endvidere diskuterede vi elevfravær og blev enige om, at skolen har pligt til at følge op på fravær, hvis det er af længere varighed og/eller ofte forekommer.
Under mit tilsynsbesøg overværede jeg undervisningen i 6., 8. og 9. klasse.
Lise Thorsen, tilsynsførende
Tilsynsrapport 1 (10. oktober 2013)
Skolen har udarbejdet en fysisk arbejdspladsvurdering i samarbejde med Arbejdstilsynet, som især retter fokus på lærernes arbejdsstillinger i forbindelse med borde og stole i børnehøjde.
En intern undersøgelse (anonyme besvarelser) af det psykiske arbejdsmiljø er også foretaget. Resultatet viser generelt en tilfredshed blandt lærerne med forholdet til kolleger, ledelse og elever, men undersøgelsen er kun besvaret af to tredjedele af lærerstaben. Der vil blive fulgt yderligere op på undersøgelsen, så svarprocenten forhåbentlig kommer op på 100 %.
Den hidtidige lektiecafe er nu opdelt, så der er en for 0. - 6. klasse og en for 7. – 10. klasse. Det har vist sig at være en succes med omkring 25 elever i hver lektiecafe dagligt, mandag til torsdag.
Skolen har siden sidst fået tre nye lærere: En lærer der underviser i samfundsfag/biologi/geografi, en to-sprogslærer og en klasselærer i 0. klasse.
Under mit besøg diskuterede jeg endvidere emner som lærerrekrutering og kvalitetssikring og overværede undervisningen i 0., 1., 2. og 3. klasse.
Lise Thorsen, tilsynsførende.