Kildeskolen

Privat friskole i Valby København

  • Forside
  • Personale
  • Kontakt
  • Om Kildeskolen
    • Kildeskolens historie og baggrund – kort fortalt
    • Dagligdagen
    • Deltagelse i samfundet uden for skolen
    • Faciliteter
    • Forældrebetaling
    • Gennemsigtighed og karakterer
    • Hvad siger forældrene?
    • Skolefritidsordning (SFO)
    • 10. klasse på Kildeskolen
  • Trivsel og værdier
    • Værdigrundlag
    • Mobning – nej tak!
    • Socialrådgiver og PPR
    • Sundhedspleje
    • Undervisningsmiljø
  • Undervisningen
    • Elevplaner 2024-2025
    • Lektiecafé
    • Projekt- og temauger
    • Qual
    • Skoleskemaer 2025-2026
    • Tosprogsundervisning
    • Uddannelsesvejledning
    • Undervisningsplaner 2024-2025
  • Til elever
    • Elevråd og Miljøråd
    • Kalender
    • Ordensregler
    • Skoleskemaer 2025-2026
  • Til forældre
    • Kalender
    • Elevplaner 2024-2025
    • Forældremøder og konsultationer
    • Karakterer og gennemsigtighed
    • Hvad vi forventer af forældrene
    • Skolebladet Kildeskolenyt
    • Privatlivspolitik
    • Skoleskemaer 2025-2026
    • Svømmeundervisning

Mobning – nej tak!

Det fælles ansvar med at opdage mistrivsel eller mobning

Ved indmeldelsen gennemgår skolelederen skrivelserne "Hvad vi forventer af forældrene" og "Ordensregler for elever" med forældrene og den nye elev.

De to skrivelser fastlægger rammerne for samarbejdet.

På vores skole kan man ikke nøjes med at aflevere børnene ved indgangsdøren - der skal være et vågent og aktivt samarbejde mellem forældre, elever, lærere og ledelse. Og når det fungerer, kan det lade sig gøre at skabe et trygt undervisningsmiljø med læringsglæde.

Forældrene opfordres til at tage møder med klasselærer eller skoleleder ved tegn på mistrivsel, og de pålægges at kontakte skoleleder hurtigt, hvis en situation varer ved.

Eleverne har let adgang til skolelederkontoret i løbet af skoledagen, hvor de skriftligt eller mundtligt kan redegøre for situationer, som de ønsker at ændre.

Klasselærerne er observante på sociale situationer og er pålagt at rapportere situationer, som de ikke selv kan løse, til ledelsen.

Minimum hvert tredje år udfører vi Trivselsmåling fra Dansk Center for Undervisningsmidler (DCUM) for at tydeliggøre aspekter af mistrivsel.

Med disse tiltag fastholder vi det fælles ansvar for trivsel og læringsglæde.

 

Faglige fremskridt og mobning

Det er indlysende, at mobning forhindrer faglige fremskridt - men også at gode faglige fremskridt minimerer mobning.

Elever, der er stolte over egne faglige fremskridt, deltager sjældent i upassende drillerier, som er forstadiet til egentlig mobning.

Derfor arbejder lærerne intensivt med at få alle elever til at klare sig godt i fagene - individuelt såvel som i samarbejde med andre elever og klasser. Af samme grund fastholder vi 20 som det maksimale elevtal i hver klasse.

Med elevplanerne holder klasselærerne øje med hver enkelt elevs ugentlige fremskridt, og ved hjælp af fire årlige spørgeskemaer afdækker vi fag, som er gået i hårknude for eleverne. Efter hver undersøgelse modtager elever med fagligt besvær individuel undervisning, ind til læringen i klassen kommer på fode igen.

Eleverne ved, at de kan forlade den fælles undervisning og søge individuel hjælp hos en anden lærer, hvis klasseundervisningen ikke fungerer.

Med disse tiltag opnår vi, at eleverne ikke føler sig pressede, at de har medansvar for egen læring og at der altid er en løsning. Dette minimerer mistrivsel og mobning.

Digital mobning

Med elevernes frie adgang til de sociale medier og den manglende uddannelse i at bruge dem fornuftigt sker det, at elever mobber digitalt. Selvom det ikke foregår på skolen og i skoletiden, er vi nødt til at håndtere det, da det er en forstyrrende faktor i elevernes hverdag og dermed deres læring.

Strategi i forbindelse med digital mobning

Så snart en faglærer, klasselærer eller skoleleder bliver opmærksom på digital mobning:

0) Faglærer informerer straks klasselærer og skoleleder skriftligt.
1) Klasselærere eller skoleleder indsamler data hurtigst muligt.
2) Klasselærer eller skoleleder fremlægger de indsamlede data og forklarer den skadelige virkning for alle involverede parter.
3) Klasselærer eller skoleleder opnår elevernes enighed om, at den digitale mobning skal ophøre med det samme.
4) Klasselærer uddanner sine elever i at bruge de sociale medier ordentligt.
5) Klasselærer eller skoleleder får eleverne til at rydde op i kommunikationer på det pågældende medie eller får eleverne til at afbryde forbindelsen med mediet.
6) Klasselærer eller skoleleder informerer forældrene præcist om ovenstående tiltag, så forældrene inddrages og ved, hvad der foregår.
7) Hvis ovenstående ikke bringer den digitale mobning til ophør, indkalder skoleleder forældrene til samtaler for at få dem til at løse problemet med deres børn.
8) Hvis ovenstående ikke bringer den digitale mobning til ophør, indkalder skoleleder involverede forældre til samtaler med henblik på at afslutte samarbejdet.

Faglærere, klasselærere og skoleleder har pligt til at underrette kommunen, hvis det skønnes, at kilden til kommer udefra.

Underretningspligten og omfanget af underretninger følger Vejledning Om Underretningspligten fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Klasselærer og skoleleder bygger alle samtaler på "Ordensregler for elever" og "Hvad vi forventer af forældrene".

Klasselærer og faglærere skal mistænke fejlslagen læring hos de involverede elever og rette den op hurtigst muligt.

 

Strategi ved mobning

Så snart en faglærer, klasselærer eller skoleleder bliver opmærksom på mobning på skolen:

0) Faglærer informerer straks klasselærer og skoleleder skriftligt.
1) Klasselærere eller skoleleder indsamler data hurtigst muligt.
2) Klasselærer eller skoleleder fremlægger de indsamlede data og forklarer den skadelige virkning for alle involverede parter.
3) Klasselærer eller skoleleder opnår elevernes enighed om, at mobningen skal ophøre med det samme.
4) Klasselærer uddanner sine elever i at kommunikere ordentligt med hinanden.
5) Klasselærer eller skoleleder informerer involverede forældre præcist om ovenstående tiltag, så forældrene inddrages og ved, hvad der foregår.
7) Hvis ovenstående ikke bringer mobningen til ophør, indkalder skoleleder forældrene til samtaler for at få dem til at løse problemet med deres børn.
8) Hvis ovenstående ikke bringer mobningen til ophør, indkalder skoleleder involverede forældre til samtaler med henblik på at afslutte samarbejdet.

Faglærere, klasselærere og skoleleder har pligt til at underrette kommunen, hvis det skønnes, at kilden til besværet kommer udefra.

Underretningspligten og omfanget af underretninger følger Vejledning Om Underretningspligten fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Klasselærer og skoleleder bygger alle samtaler på "Ordensregler for elever" og "Hvad vi forventer af forældrene".

Klasselærer og faglærere skal mistænke fejlslagen læring hos de involverede elever og rette den op hurtigst muligt.

 

De daglige tiltag

På Kildeskolen giver vi plads til alle elever, som ønsker at lære.

Vi arbejder løbende med at holde den gode tone, med gensidig respekt, samarbejde og med at skabe et miljø, hvor alle trives.

Vi fastholder, at elever skal tale sammen, når de er uenige, hvorfor vi sjældent støder på mobning.

 

Søg

Kontakt

Tlf.: 38790140
E-mail: info@kildeskolen.dk

Få en rundvisning på Kildeskolen

Er du interesseret i at få dit barn på Kildeskolen? Klik på knappen ude til højre og bed om en rundvisning i dag.

Book rundvisning

Om Kildeskolen

Kildeskolen er en friskole med undervisning fra 0. til 10. klassetrin med individuel og fælles undervisning.

I hver klasse er der højst 20 elever, så læreren kan nå at hjælpe alle.

Sitemap

Kontakt

Høffdingsvej 14, 2500 Valby
Tlf.: 38790140
E-mail: info@kildeskolen.dk

Kontakt Personale

Rejseplanen
Google kort

Det officielle

  • Bestyrelse
  • Tilsynserklæringer
  • Undervisningsplaner 2024-2025
  • Vedtægter
  • Evaluering og tiltag
  • Demokrati, frihed og folkestyre

Følg os

  • Facebook
  • Instagram

LÆS VORES BLOG

Søg

Copyright © 2025 · Kildeskolen · Høffdingsvej 14, 2500 Valby · info@kildeskolen.dk · 38790140