Gode faglige fremskridt går hånd i hånd med et godt undervisningsmiljø. Når eleverne ved, at de bliver dygtigere, er fundamentet lagt for et sundt og respektfuldt undervisningsmiljø. Stolte elever behandler som regel andre hensynsfuldt. Men dermed er hele opgaven ikke løst.
Det sker, at barnets liv vælter, så læring og faglige fremskridt synes ligegyldige.
Tabet af en kammerat, drillerier, en dårlig start på dagen, for lidt søvn, utilstrækkelig kost, sygdom og smerte, for lang tid foran skærmen med Paradise Hotel - og meget andet - kan gøre ethvert barn til et "frådende monster".
Vi skælder ikke ud og taler heller ikke nedværdigende til børnene, når livet er væltet.
Vores opgave er at uddanne dem til at blive dygtige voksne. Derfor inviteres børnene til at tage medansvar for faglige og sociale problemer. Vi hjælper gerne - men børnene skal selv deltage i det omfang, de kan!
Uenigheder løses med fornuftig kommunikation, hvor hver part kan tale frit, og hvor parterne lytter til hinanden. Vores erfaring er, at børn er villige til at løse sociale uoverensstemmelser - men at det kan ske, at de ikke ved, hvad de skal gøre. Derfor kan der være brug for assistance af en voksen.
Hvis et problem er fastlåst og vedvarende, søger vi hjælp hos forældrene.
Hvis en elev vedvarende bryder skolens ordensregler, må vi indse, at vi ikke er den rette skole for barnet - og en udmelding kan være den bedste løsning.
Hvert tredje år undersøger vi undervisningsmiljøet med spørgeskemaer fra (tidligere) DCUM.
Undersøgelse og handleplaner 2025
Siden januar 2022 har vi arbejdet med at forbedre undervisningsmiljøet på forskellige områder:
Toiletter
Da den tidligere UMV viste at en del elever havde problemer med toiletforholdene på skolen, besluttede Bestyrelsen at løse dette én gang for alle ved at installere helt nye WC faciliteter på alle sale.
Vi har således opnået topmoderne faciliteter med henholdsvis drenge- og pigesektioner på tre sale samt handicaptoilet i kælderetagen med automatiske vand-, sæbe- og servietholdere.
Alle toiletter er desuden indrettet så de er lette at holde helt rene.
Tag
Da der trængte vand ind i bygningen besluttede Bestyrelsen at skolen skulle have nyt tag – et arbejde der blev afsluttet med store udfordringer i 2022.
Med denne forbedring har vi opnået et glimrende inde-miljø.
Solpaneler
Da vi ønskede at vores elever skulle opleve betydningen af grøn energi installerede vi solpaneler på den sydvendte del af skolens tag og sørgede for at de større elever fik afgang til måling af skolens strømforbrug.
Håndværk og Design
I 2023 forbedrede vi faciliteterne til faget H og D, så vi nu har lokale til opbevaring af materialer og værksted. Vores SFO, som ikke bruges i undervisningstiden, anvendes nu til faget.
Morgensang
Morgensang er læring i dansk kultur og skaber desuden fællesskab på tværs af klasserne. Derfor indførte vi som en fast aktivitet morgensang hver mandag samt at eleverne kunne gennemgå tekstforståelse og melodi i løbet af ugen.
Samtalebokse
I anden halvdel af 2022 indrettede vi samtalebokse på 1. sal med et ønske om at skabe små områder, hvor elever kunne snakke og arbejde sammen. Boksene benyttes flittigt – bl.a. hvor elever har brug for mere ro til at koncentrere sig.
Lærer til at arbejde med elevernes trivsel
I 2024 ansatte vi en lærer på deltid til at tage sig af elevernes trivsel – individuelt såvel som klassevis.
Læreren tager sig af de uenigheder, der kan opstå i selv de mest velfungerende klasser, hvor klasselæreren er nødt til at fortsætte sin daglige undervisning.
På den måde har vi opnået at elever og forældre bliver hørt og at problematikker afklares indenfor kort tid.
Løbende faglige undersøgelser
Siden 2022 har vi 2-3 gange årligt gennemført undersøgelser af elevernes oplevelser af egne fremskridt.
Undersøgelsen blev foretaget i alle klasser, hvorpå elever, der ikke var tilfredse med egne faglige fremskridt, blev kontaktet af deres faglærere, som hjalp dem igennem eventuelle vanskeligheder på tomandshånd.
Elevråd og skolegård
For at undersøge om vi kunne gøre skolegården mere attraktiv, bad vi elevrådet om at komme med forslag.
Elevrådet gennemførte en spørgeundersøgelse i klasserne og eleverne kom med illustrerede forslag.
Vi har også indhentet tilbud fra tre forskellige udbydere med henblik på en helhedsrenovering.
Grøn skole gennem 14 år
Gennem de sidste 14 år har vi årligt modtaget flaget fra Grøn Skole Grønt Flag. Elever fra 7. klasse danner vores Miljøråd.
Nye møbler i klasserne
Gennem de sidste to år har vi udskiftet en hel del møbler i flere af klasserne,.
Nu har alle klasser på nær 1 spritnye møbler.
Bevægelse i 9. klasse
Mens eleverne i 0. til 8. klasse er særdeles aktive udendørs i frikvartererne, har 9. klassen lov til at blive indendørs. For alligevel at opnå bevægelse indrettede vi deres fælleslokale med bordtennis, bordfodbold og dans.
Især bordtennis er slået igennem som en helt fast aktivitet i frikvartererne.
Individuel undervisning til elever i 9. klasse
Eleverne i 9. klasse er meget bevidste om, at de kun har et år tilbage på skolen, og dermed også på egne faglige svagheder.
Derfor besluttede vi at tilbyde mere individuel undervisning til eleverne i denne klasse som de kan udnytte efter eget ønske.
Hvad skal der så ske?
Trivsel er selvfølgelig en størrelse man konstant skal arbejde med.
I øjeblikket bearbejder vi den nye trivselsundersøgelse.
Så snart dette er gjort og vi har fastlagt de kommende fokusområder, går lærerne i gang med at arbejde med den og den vil blive den offentliggjort her på hjemmesiden.
Med venlig hilsen
Christine Wenlock
Skoleleder
