I 1985 mødtes nogle forældre for at etablere en skole, som kunne give en anderledes undervisning end den, der blev tilbudt i folkeskolen.
Først og fremmest ønskede forældrene, at undervisningen skulle indrettes efter hvert barns læringshastighed og ikke efter en klasses gennemsnit. Den hurtige elev måtte ikke bremses, og den langsomme skulle have let adgang til hjælp.
Undervisningen skulle også være et tilbud til alle familier uanset religiøst eller politisk tilhørsforhold, da skolens omdrejningspunkt var faglig dygtighed og hverken tro eller overbevisning.
Endelig ønskede forældrene, at børnene skulle udfordres i fælles aktiviteter for at styrke deres sociale færdigheder.
Med disse grundtanker kom skolens aktiviteter til at bygge på tidens gældende pensumbeskrivelser samt L. Ron Hubbards læringsmetode.
Den første grundpille i læringsmetoden er, at der altid tages hensyn til den enkelte elevs ønske om at vide og kunne mere.
Den anden er behovet for fysisk tilstedeværelse af det, som eleven undervises i. Elevens forståelse af lys bliver bedre med fysikforsøg, mens informationer om Afrika må understøttes af billeder og film.
Den tredje er, at al læring sker trinvis. Når et trin udføres ordentligt, åbner det for de følgende trin. En afslappet holdning til brøker opnås først, når eleven kan lægge sammen, trække fra, gange og dele hurtigt og sikkert.
Den fjerde grundpille er opklaring af ord. Et misforstået ord fordrejer meningen af noget sagt eller skrevet og efterlader eleven med en fornemmelse af, at emnet er svært eller umuligt at forstå. Her ligger hovedkilden til elever, der ikke kan forstå et emne eller giver op.
Forældrekredsen ansatte fire lærere til at undervise de 45 elever, og så gik sommerferien med at indrette lokaler i en nedlagt lakridsfabrik og med at finde eller formulere materiale, der gjorde den individuelle undervisning mulig.
Hermed blev Kildeskolen grundlagt den 12. august 1985.
Da flere forældre, som ikke kendte læringsmetoden, blev opmærksomme på skolens miljø og børnenes læringsglæde, voksede elevtallet til et niveau, hvor det blev nødvendigt at finde større lokaler. Først satte skolelederen sit udhus – udstyret med kakkelovn – til rådighed, og i 1991 flyttede undervisningen til en større villa på Roskildevej i Valby. Flere søgte ind og efter en tid med skurvogne i skolegården, gik turen vores nuværende adresse på Høffdingsvej 14 i Valby i 2004.
Skolen har nu 170-180 elever, som undervises af 20 lærere på ét spor fra 0. til 9. med højst 20 elever i hver klasse.
Selvom skolen i dag er større og faciliteterne flere, er målsætningen den samme som i 1985 - vi ønsker fortsat at give eleverne læringsglæde som fundament i tilværelsen.
Ved udgangen af 9. klasse aflægger eleverne folkeskolens afgangsprøver (FP9).
Skolen er fritaget for at afholde eksamen i faget kristendomskundskab.
Skolen får statstilskud og følger Undervisningsministeriets Lov om Friskoler samt Undervisningsministeriets pensumbeskrivelser, der er beskrevet i Fælles Mål.
Skolens ledelse består af en forældrevalgt bestyrelse, og den daglige drift forestås af skoleleder Christine Wenlock og viceskoleleder Anna Lomeli.
Skolen har licens til at anvende L. Ron Hubbards læringsmetode hos Applied Scholastics (Anvendt Studium), som er en international organisation med det formål at forbedre uddannelse verden over.
Skolen er medlem af Dansk Friskoleforening, som yder råd og vejledning til friskoler.
Du kan hente denne VENTELISTEFORMULAR - udfyld den og send den til skolen, hvis der ikke er plads i den ønskede klasse.